Et ole kirjautunut sisään (Kirjaudu sisään)
FI EN
Checkout - Oma maksutapa kaikille
Checkout - Oma maksutapa kaikille
Checkout - Oma maksutapa kaikille
Checkout - Oma maksutapa kaikille

Tradetech - virittäjän tietokanta

Tänne kerätään arvokasta tietoa aseiden huoltamisesta ja virittämisestä niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin virittäjille. Lisäksi sivusto tulee toimimaan kattavana tietopankkina (FAQ) eri asemallien, rataslaatikoiden ja osien yhteensopivuudesta, ja mahdollisista ongelmista. Tietokannan olisi tulevaisuudessa tarkoitus vastata suureen osaan harrastajien usein kohtaamista kysymyksistä, jotta kaikki tieto olisi saatavilla keskitetysti ja vielä suomen kielellä. Lisäksi pyrimme lisäämään linkkejä artikkeleiden yhteyteen, jotta pääsisit helpommin näkemään mistä aseista, osista ja varusteista on kyse, ja mitä näistä meillä on tarjota heti varastosta.

Tietokantaan saa ehdottomasti tarjota omia artikkeleitaan tai tutkimustuloksiaan julkaistavaksi ja toivommekin, että näistä oltaisiin yhteydessä sähköpostitse info@tradesoft.fi tai “Ota yhteyttä”-linkin lomakkeen kautta. Lisäksi otamme mielellämme vastaan ehdotuksia tulevista julkaisuista, jotta voisimme helpommin ja nopeammin laajentaa tietokantaamme mahdollisimman harrastajalähtöiseksi. Huomaa myös, etteivät artikkelit ole koskaan kaikenkattavia ja ainoita oikeita menetelmiä. Pyrimme toki päivittämään tietoomme tulleet variantit ja lisätiedot parhaamme mukaan. Tähän tarvitsemme erityisesti sinua!

Sisällysluettelo:

Airsoft-akkujen ABC
Kohtauskulman säätäminen (AOE) ja Sorbothanen asennus
Moottorit (motors)
MOSFET
Rataslaatikot (gearboxes)
Suuttimet (nozzles)

Tässä muutamia esimerkkejä tulevista artikkeleista:

- lähtönopeuslaskuri
- perushuolto
- sisäpiippujen vakiomitat (taulukko) & eri piippumallit (ikkunat)
- sylinterien iskutilavuudet ja yhteensopivuudet eri rataslaatikoihin ja piippuihin

Airsoft-akkujen ABC, julkaistu 21.5.2015 (Eero):

Tiedätkö mitä eroa on LiPo- ja nikkeliakulla? Entä C-arvolla ja purkuvirralla? Miksi LiPo-akku pullistuu?

“Artikkeli käsittelee sähkökäyttöisten airsoft-aseiden kolmea yleisintä akkutyyppiä, litiumpolymeeri- LiPo), nikkelikadmium- (NiCd) ja nikkelimetallihydridiakkuja (NiMH). Tarkoituksena on ohjeistaa varsinkin LiPo-akkujen turvalliseen käyttöön, valaista akkutyyppien eroja sekä antaa käyttöohjeita ja pohjatietoa niiden toiminnasta. Artikkeli tutustuttaa lukijaansa myös sähköfysiikkaan. Teksti on kirjoitettu koko harrastajakuntaa silmällä pitäen uusia tulokkaita unohtamatta.”

Lataa koko artikkeli .pdf-tiedostona: Airsoft-akkujen ABC tai Akkujen käyttö- ja turvaohjeet

Kohtauskulman säätäminen (AOE) ja Sorbothanen asennus, julkaistu 25.1.2014 (Thomas):

Kohtauskulman säätämisellä, tuttavallisemmin AOE (angle of engagement), tarkoitetaan rataslaatikon viimeisen rattaan eli sektorirattaan (sector gear) ja männän hampaiden tarkempaa kohdistamista. Vakioaseet ovat jopa surullisenkuuluisia huonosti säädetystä kohtauskulmasta, mikä saattaa usein johtaa männän ennenaikaiseen kulumiseen tai jopa käyttökelvottomuuteen.

Kohtauskulman säätämisellä on tarkoitus lisätä männän ja sektorirattaan ensimmäisten hampaiden kontaktipintaa sekä samalla asettaa nk. tulo-/kohtauskulma mahdollisimman hyväksi (tästä nimi kohtauskulma). Kohtauskulman säätäminen ei siis ole pakollista, mutta erittäin suositeltavaa. Ethän kuitenkaan ryhdy purkamaan ja muokkaamaan asettasi, mikäli olet epävarma toimenpiteistä tai sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta airsoft-aseiden virityksestä.

Alla kuva säätämättömästä vakio kohtauskulmasta (vasemmalla) sekä vertailun vuoksi muokkaamaton mäntä (esimerkin vuoksi) ja parempi AOE (oikealla).

Kuten yllä olevista kuvista voi todeta on kohtauskulmien välillä merkittävä ero ja juuri tällä muutoksella saavutetaan maksimaalinen elinikä männälle. Huomaa kuitenkin, että kohtauskulman säätö vaatii usein vähintään kahta seuraavista toimenpiteistä:

  1. Männän ensimmäisten hampaiden muokkaus (hionta)
  2. Sorbothanen asennus (sylinterinpään muokkaus)
  3. (Männänpään aluslevyjen asentaminen)

Näistä erityisesti kaksi ensimmäistä toimenpidettä ovat erityisen suosittuja, ja usein molempia suositellaan tehtäväksi. Aluslevyt ovat suluissa, koska emme suosittele tätä niin materiaalin hankintavaikeuksien kuin heikomman kestävyyden vuoksi (Sorbo-ratkaisu on yksinkertaisesti pitkäikäisempi). Huom! Tarkistathan kohtauskulman säännöllisesti sektoriratasta pyörittämällä, jotta asennustoimenpiteesi johtavat varmasti parempaan lopputulokseen.

Alla kuva männästä ja männänpäästä aluslevyineen sekä hieman viimeistelemätön, mutta toimiva esimerkki asennetusta Sorbo-palasta.

(Männänpään aluslevyjen asentaminen):

Aluslevyillä (vasen kuva) saadaan männän ensimmäisiä hampaita lähemmäksi jousenohjainta, jolloin sektorirattaan ja männän kohtauskulmaa voidaan selvästi parantaa. Aluslevyiksi on valittu nailoniset prikat, jotta männän kokonaispaino ei kasvaisi liian suureksi. Otathan siis huomioon levyjen kevyen materiaalin, mikäli päätät korjata aseesi kohtauskulman tällä tavalla. Muistathan myös ottaa männänpään kiinnitysruuvin pituuden sekä männän metallihampaiden kiinnityksen huomioon, jotta mäntä pysyy mahdollisimman pitkään kasassa. Suosittelemme niin ruuvilukitetta kuin pikaliimaa tarvittaessa tapaturmien ehkäisemiseksi.

Sorbothanen asennus (sylinterinpään muokkaus):

Sorbothanen asennuksella (oikea kuva) saavutetaan huomattavasti yksinkertaisempi ja helpommin toteutettava kokonaisuus, joka poistaa niin ikään vakioaseiden huonon kohtauskulman. Sorbo lisätään sylinterinpäähän joko vanhan sylinterinpään “vaimennusmateriaalin” päälle tai suoraan metalliseen sylinterinpään runkoon. Suosittelemme asentamiseen meiltä löytyvää 70D Sorbothanea (3 eri paksuutta aseesta/kohtauskulman säädön tarpeesta riippuen). 70D viittaa aineen kovuuteen ja se toimii varsin mainiosti airsoft-aseissa. Huom! Sähkötoimisiin aseisiin riittää usein 3,18mm paksuinen sorbo-pala, mutta valitsethan lopullisen paksuuden juuri sinun aseesi asettamien tarpeiden mukaan, koska sylinteri- ja rataslaatikkokokonaisuudet vaihtelevat niin valmistajien kuin asemallienkin mukaan.

Sorbothane ehkäisee lisäksi rataslaatikon halkeamista, joka on erityisen yleistä 2. version vahvistamattomilla (vahvistusviilaukset ja/tai vahvistettu etupää) laatikoilla. Sorbo imee suuren osan männän iskuvoimasta itseensä, jolloin rataslaatikon vastaanottama energia on vakio kokoonpanoa huomattavasti pienempi. Lisäksi sorbo vaimentaa hieman rataslaatikosta tulevaa ääntä, joten saat tällä tavoin myös hieman hiljaisemman pyssyn kiitokseksi nähdystä vaivasta. Otathan huomioon, että itse sorbo on myös hyvä suojata männänpään iskuilta erillisellä suojapalalla (toimitetaan sorbo-palojemme mukana), koska vaimennusmateriaali on itsessään suhteellisen altis kulumiselle. Lisäksi sorbo- ja suojapalaan on tehtävä mahdollisimman tarkkaan sylinterinpään alkuperäisen ilmatunnelin/suutinreiän kokoinen reikä samaan kohtaan sylinterinpään kanssa. Näin varmistat parhaan ilmankulun myös tulevalla kokoonpanolla.

Sorbo-pala on myös mahdollista asentaa esimerkiksi tarkkuuskiväärien sylinterinpäihin. Tällä voidaan saavuttaa niin ikään hieman vaimeampi ääni vakioaseeseen verrattuna, vaikkeivät aseet mekaniikaltaan vaadikkaan itse kohtauskulman muokkausta. Tarkkuuskiväärien kanssa suosittelemme paksumpia 4,76mm ja 6,35mm sorbo-paloja. Muistathan myös, että aseesta ja rataslaatikon osista riippumatta sylinterinpään (tai vanhan vaimennusmateriaalin pinta) tulisi puhdistaa ja valmistella niin, että pikaliima tms. hyväksi todettu aine ja siten sorbo-pala pysyvät varmasti kiinni rataslaatikon pyöriessä.

Männän ensimmäisten hampaiden muokkaus (hionta):

Kuten aiemmin tuli mainittua, on useimmiten myös tarpeellista muokata itse männän hampaita, jotta sektorirattaan kontakti olisi mahdollisimman esteetön. Tämä edellyttää tavallisesti vähintään ensimmäisen kapean hampaan (männän paksumpaa päätyhammasta ei tule muokata) muokkaamista tai kokonaan poistamista. Lisäksi toisen hampaan madaltaminen on usein suositeltavaa tai pakollista, jotta saavutettaisiin pitkäikäisin kokonaisuus. Muokkaaminen onnistuu yksinkertaisesti käsiviilalla tai vielä helpommin esim. Dremelillä. Huom! Jotta kohtauskulman säätö olisi varmasti oikein korjattu, voit tarkistaa asian asentamalla rataslaatikon yläkerran ja rattaat paikalleen ja kokeilla pyörittää sektoriratasta jousen painaessa mäntää luonnolliseen paikkaan.

Alla kuvia muokatusta männästä (vasemmalla) sekä valmiista AOE-korjauksesta vaadittujen toimenpiteiden jälkeen (oikealla).

Löydät tarvittavat asennustarvikkeet Sorbothane- ja suojapaloineen Tradesoft-verkkokaupasta. Sorbo-palat toimitetaan valmiiksi ympyröiksi leikattuina, joten sinun tarvitsee ainoastaan tehdä pienempi reikä yleensä keskellä palaa, jotta ilma pääsee kulkemaan. Tämä onnistuu helposti esimerkiksi meistillä.

Lisäksi meiltä löytyy kattava valikoima sekä osittain muokattuja 14 hampaan (viimeinen hammas valmiiksi poistettu) että täyshammastettuja 15 ja 19 hampaan mäntiä aina suoraan varastosta. Meiltä saat myös kattavat korjaus- ja virityspalvelut, jos tarvitset apua esimerkiksi kohtauskulman asennuksessa. Tutustu tuotteisiimme ja virityspalveluihimme täällä:

http://www.tradesoft.fi/category/61/mannat-ja-mannanpaat
http://www.tradesoft.fi/category/124/sorbothane
http://www.tradesoft.fi/page/4/korjaus—ja-virityspalvelu

Materiaalista erityiskiitos Pekka “Mahonen” Mäki-Kuutille

_______________________________________________________________________________________


Moottorit (motors), julkaistu 12.1.2014 (Thomas):

Moottorin eri akselipituuksia on kolme: lyhyt, keskipitkä ja pitkä (short, medium, long). Eri asemallit käyttävät aina tietyn tyyppistä moottoria ja usein tietty rataslaatikkotyyppi on yhteensopiva yhden tai korkeintaan kahden akselipituuden kanssa (custom-viritykset ovat oma asiansa).

Yleisimmät moottorityypit ovat lyhyt ja pitkä (short ja long), joista pitkä on pääsääntöisesti tuttu esimerkiksi Colt-sarjalaisista (M4/M16) eli 2. version rataslaatikoista ja lyhyt akseli taasen AK- ja G36-sarjalaisista ja siten 3. version rataslaatikoista.

Akselipituus: Lyhyt      Keskipitkä Pitkä                 
Yhteensopivat rataslaatikkomallit: 3, 6 ja 7 3 ja 4 2, 3 ja 6
Asetyypit: AK-sarja (3)
AUG (3)
G36-sarja (3)
Thompson (6)
M14 (7)
SIG-sarja (3)
PSG-1 (4)
Colt-sarja M4/M16 (2)
G3-sarja (2)
MP5 A4/A5 (2)
MP5K (3)
MP5K PDW (3)
P90 (6)

_______________________________________________________________________________________


MOSFET, julkaistu 8.4.2014 (Eero):

Teksti käsittelee airsoft-aseiden sähkökoneiston päivitystä mosfetin avulla, sen hyötyjä ja lyhyesti mihin mosfetin toiminta perustuu. Tämän avulla lukijan pitäisi ymmärtää perusperiaatteet: mihin, miten ja miksi mosfettia käytetään. Tekstin taso on pyritty pitämään helposti ymmärrettävänä, mutta sähkötekniikan perusteiden hallinnasta on huomattavasti hyötyä asian hahmottamisessa. Täältä pääset suoraan MOSFET-valikoimaamme.

Perinteisen Tokyo Marui -tyyppisen sähkötoimisen airsoft-aseen sähköjärjestelmä on varsin yksinkertainen ja sen komponentteina ovatkin vain virtalähde, sähkömoottori ja mekaaninen kytkin. Suurin osa tunnetuista valmistajista joko kopioi Maruita, tai on kehittänyt vastaavanlaisen ratkaisun koneistoonsa. Mekaaninen kytkin on halpa ja yksinkertainen ratkaisu, mutta se lisää piirin resistanssia ja näin vähentää moottorille päätyvää virtaa. Pitemmällä aikavälillä se vaatiikin huoltoa tai kytkinpintojen uusimista.

Liipaisinta painettaessa, eli piirin sulkeutuessa ja auetessa, aiheuttaa kytkimen läpi kulkeva sähkövirta kosketuspinnoissa kipinöintiä. Kipinöinti tapahtuu kun kytkinpinnat ovat lähellä toisiaan, mutta eivät ole vielä kontaktissa. Kipinöinnin seurauksena kytkinpinnoille joutunut rasva ja lika pinttyvät siihen. Myös kytkinpintojen metalli saattaa palaa hetkellisen lämmönnousun seurauksena. Kytkinpintojen kuluminen ja peittyminen lialla pienentää niiden sähköä johtavaa pinta-alaa eikä niiden läpikulkeva virta riitä moottorin pyörittämiseen tehokkaasti. Lopulta kytkinpinnat saattavat kulua täysin käyttökelvottomiksi. Tämä on ongelmana kaikissa sähköaseissa pitkällä aikavälillä, mutta tehokkaampia akkuja käytettäessä ongelma saattaa tulla eteen yllättävänkin äkkiä.

Mikä on MOSFET?

MOSFET (Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor) eli kanavatransistori on puolijohdetekniikkaa. Pienen sähkövirran, ohjausjännitteen avulla transistorin sisälle luodaan sähkökenttä, joka poistaa lepotilassa vallitsevan resistanssin ja näin avaa tien virran kululle.

Mosfetin avulla virta akulta moottorille ohjataan suoraan johtimia pitkin mekaanisen kytkimen ohi. Mosfetin resistanssi on muutaman milliohmin luokkaa, joten sen vaikutus läpikulkevaan virtaan on olematon, toisin kuin kytkimen resistanssi, jolla on huomattava vaikutus. Mekaanista kytkintä tarvitaan kuitenkin antamaan mosfetille vaadittava ohjausjännite, mutta virta itsessään on todella pieni verrattuna sähkömoottorin vaatimaan virtaan, jolloin kytkinpinnoilla ei tapahdu juurikaan kipinöintiä.

Kannattaa huomioida, että airsoft-maailmassa mosfet-sanalla viitataan useimmiten kytkimen ohittamisessa käytettyyn elektroniikkapiiriin kokonaisuudessaan, joko itse-tehtyyn tai tehdasvalmisteiseen, eikä itse komponenttiin. Tästä lisää alempana.

Mitä hyötyä mosfetista on?

Hyväkuntoisessa ja heikkotehoisessa aseessa kytkimen ohittamisella mosfetin avulla ei välttämättä saavuteta näkyviä tuloksia, mutta varsinkin raskaasti viritetyissä aseissa muutos on usein huomattavan suuri. Kuitenkin pitemmällä aikavälillä kunnollisesta mosfetista on hyötyä, aseesta riippumatta.

Mosfetin perimmäinen tarkoitus on siis suojata kytkinpintoja kulumiselta, mutta sen edut mekaaniseen kytkimeen verrattuna eivät vielä lopu siihen. Mosfetin pieni resistanssi parantaa virrankulkua virtapiirissä:

  • piiri vaatii vähemmän virtaa ja akun kesto paranee
  • samasta syystä myös akun käyttöikä saattaa parantua
  • toisaalta virta pääsee kulkemaan paremmin ja todennäköisesti myös tulinopeus kasvaa (tulinopeuden muutos saattaa olla yli 10%), tämä riippuu varsinkin moottorista sekä muista sisäosista
  • liipaisinviive pienenee, koska mekaaninen kytkin ei ole hidastamassa virran kulkua

Ominaisuuksia

Perinteisen mosfetin lisäksi on suunniteltu kehittyneempiä piirejä, joiden avulla airsoft-aseen toimintaa ja käyttöikää, sekä monipuolisuutta on lisätty huomattavasti. Ehkä tunnetuin mosfetin lisäominaisuus on ns. aktiivijarrutus, lyhyesti AB (Active Braking). Muita edistyneempiä ominaisuuksia ovat esimerkiksi tulinopeuden säätömahdollisuus, pursketuli-ominaisuus (burst), suojaus litium-akkujen tyhjenemistä vastaan ja integroitu sulake.

Aktiivijarrutus

  • Aktiivijarrutuksen avulla moottorin ja rattaiden keräämä ylimääräinen liike-energia saadaan nollattua nopeasti, niin etteivät rattaat vedä mäntää taka-asentoon, saatika aiheuta tuplalaukausta. Koska mäntä jää etuasentoon, se myös kuormittaa vähemmän jousta, joten sen käyttöikä pitenee.
  • GATE:n mosfeteissa aktiivijarrutus tapahtuu luomalla suora kytkentä moottorin napojen välille. Kun liipaisimesta päästetään, piiri ei enää saa virtaa, mosfetin resistanssi palaa normaaliksi ja virrankulku moottorille ja muille elektroniikkapiirin osille lakkaa. Näiden avulla piiri kytkee moottorin navat yhteen. Moottorin pyöriminen indusoi johtoihin jännitteen, joka takaisin moottoriin johdettaessa jarruttaa sitä. Moottori siis jarruttaa itse itseään. Näin moottori saadaan pysäytettyä lähes välittömästi liipaisimen painalluksen jälkeen.
  • Jarrutus on hyödyllinen vain kertatulta ammuttaessa, kun katkaisinvipu (cut-off) katkaisee virrankulun sektorirattaan ollessa tietyssä pisteessä. Sarjatulella moottori pysähtyy kun liipaisimesta päästetään, joten jousi saattaa jäädä vireeseen. Vireen voi poistaa ampumalla kertalaukauksen.
  • Aktiivijarrutuksen aloitus voidaan perustaa myös virtapiirin sähkövirran ja jännitteen vaihteluihin, mutta tämä vaatii käytetyltä elektroniikalta huomattavasti enemmän.
  • Yleisesti on luultu, että aktiivijarrutus tapahtuu syöttämällä moottorille vastakkaissuuntaista virtaa, mutta meillä ei ole faktaan perustuvaa tietoa, että tällaisia mosfetteja olisi markkinoilla.

Asennus – tarvitseeko minun tietää jotain?

Oikein toimiva mosfet vaatii aina aseen johtojen uudelleenkolvaamista tai uusien kytkinpintojen asennuksen niin, että mosfetilta kulkee ainakin yksi erillinen signaalijohto kytkimeen. Useissa asennuksissa positiivinen virtajohto toimii samalla myös toisena signaalijohtona, eikä asennus välttämättä vaadi kuin yhden signaalijohdon.

GATE:n sivuilta löytyvät asennusohjeet heidän omille MOSFET-piireilleen. Yksinkertaisia MOSFET-piirejä on myös helppo tehdä itse. Ohjeita näihin löytyy ympäri verkkoa ja esimerkiksi juoksuhauta.net -sivustolta löytyy myös suomenkielinen ohje.

Kuten aikaisemmin mainittiin, MOSFET-termi tarkoittaa sähkökomponenttia, transistoria, mikä saattaa aiheuttaa väärinkäsityksiä airsoft-maailmasssa vakiintuneen termin asiasisällön takia. Hyvänä esimerkkinä markkinoilta löytyvät plug and play -mosfeteiksi mainostettavat piirit, jotka esimerkiksi mahdollistavat pursketulen, suojaavat lipoakkua tyhjenemiseltä ja mahdollistavat muita hyödyllisiä ominaisuuksia. Nämä piirit eivät kuitenkaan ohita kytkinpintoja, jos ne vain liitetään akun ja aseen väliin. Kannattaa siis olla tarkkana mitä piiri oikeasti tekee, kun kytket sen aseeseesi! Tuotteiden nimessä ei luultavasti ole mitään väärää, sillä niiden piirit saattavat sisältää MOSFETin.

Mikrokytkimestä

Mekaanisen kytkimen lisäksi airsoft-aseissa on käytetty vaihtelevalla menestyksellä mikrokytkimiä. Mikrokytkin saattaa antaa paremman vasteen liipaisinta painettaessa, mutta johtuen airsoft-valmistajien yleisesti käyttämien kytkinten rakenteesta, on niiden havaittu värähtelevän ampumasyklin aikana rataslaatikon täristessä. Värähtelyn seurauksena virtapiiri aukeaa hetkellisesti, ja virrankulku lakkaa. Kyse on millisekunneista, joten värähtelyä on lähes mahdotonta huomata ilman mittauslaitteita. Tämä aiheuttaa ongelmia varsinkin normaalia AB fettiä käytettäessä, sillä jarrutusominaisuus saattaa myös kytkeytyä päälle ja kuumentaa piirin komponentteja. Ongelma ei koske kaikkia mikrokytkimiä. Osassa mosfeteissa tähänkin on keksitty ratkaisu ja esimerkiksi GATE:n kolmannen sukupolven mosfeteissa ongelma on otettu huomioon digitaalisella signaalinkäsittelyllä.

Loppusanat

Yhteenvetona, kunnollinen mosfet parantaa aseesi käyttöikää, eikä sillä ole oikeastaan haittapuolia. Tämän takia mosfettia voi suositella jokaiseen sähkökäyttöiseen aseeseen. Kysymykselle: “milloin mosfet kannattaa asentaa?” ei ole olemassa mitään rajaa, mutta yleinen tapa on ollut asentaa mosfet viimeistään, kun aseessa halutaan käyttää 11,1 voltin LiPo-akkua tai muuten korkeaa viritystasoa.

Täältä pääset tutustumaan Tradesoftin MOSFET-valikoimaan: http://www.tradesoft.fi/category/89/mosfet—ja-burst-piirit
_______________________________________________________________________________________


Rataslaatikot (gearboxes), julkaistu 12.1.2014 (Thomas):

Rataslaatikoiden eri versiot perustuvat japanilaisen Tokyo Maruin suunnittelemiin alkuperäismalleihin, joita on julkaistu 90-luvulta lähtien eri asemalleihin sopivaksi. Jokaiselle sähkötoimiselle aseelle on siis yksilöllinen rataslaatikkoversionsa, joka perustuu käytännössä tuliaseestakin tuttuun muotoiluun sekä airsoft-aseen asettamiin vaatimuksiin. Laatikoilla on usein ainakin osittain omat sisä- ja ulko-osansa, mutta jotkut osat ovat päittäin yhteensopivia (viritinjousi, mäntä (tavallisimpien mallien välillä)).

Rataslaatikot ovat pääsääntöisesti yhteensopivia ainoastaan yhden moottorin akselipituuden kanssa, joka johtuu taasen aseen rungon osoittamasta tilanpuutteesta. Poikkeuksia kuitenkin löytyy ja esimerkiksi versio 6 laatikkoa käytetään sekä lyhyen (Thompson) että pitkän (P90) akselin kanssa.

Markkinoilla on myös nk. custom-rataslaatikoita, jotka eivät lukeudu alla oleviin versioihin. Nämä saattavat olla joko variantteja Tokyo Maruin standardeista tai täysin omia malleja, jotka on suunniteltu nimenomaan yhteen tai muutamiin aseisiin sopiviksi.

Poikkeuslaatikoita löytyy mm. seuraavista:

  • Classic Army ja G&G M14 (hieman versio 7 muistuttava)
  • ICS Colt-sarjalaiset (M4/M16); keskeltä vaakasuoraan jakautuva ns. split-rataslaatikko (muistuttaa 2. versiota)
  • Systema PTW ja WE Katana; oma design, jossa täysin erillinen sylinterikokonaisuus
  • sähköpistoolit (AEP), ns. mikrorataslaatikot, joissa useimmiten neljä ratasta

Rataslaatikko:
Asemallit:
Versio 1 Versio 2 Versio 3 Versio 4 Versio 5 Versio 6 Versio 7 Versio 8
FAMAS x
Colt-sarja x
G3-sarja x
MP5 A4/A5 x
AK-sarja x
AUG-sarja x
G36-sarja x
MP5K/MP5K PDW x
SIG-sarja x
PSG-1 x
UZI x
P90 x
Thompson x
Tokyo Marui M14 x
Type 89 x

_______________________________________________________________________________________


Suuttimet (nozzles), julkaistu 29.3.2014 (Thomas):

Suutin ja sen oikeat mitat ovat ensiarvoisen tärkeitä airsoft-aseen toiminnassa. Suuttimia onkin jopa satoja erilaisia eikä valmistajien jatkuvasti lisääntyvä kirjo pelkästään sähköaseiden puolella (AEG) varmasti helpota harrastajan virittämistä. Toisin sanoen vaikka sinulta löytyisi M4A1 ei se suoraan tarkoita sitä, että voisit mielivaltaisesti käyttää M4A1-suutinta jokaiselta valmistajalta. Suuttimien malli, pituus ja materiaali saattavat vaikuttaa ilmatiiveyteen ja aseesi syöttämiseen niinkin radikaalisti, että kallis viripyssykin antaa mitättömiä lukemia ammuttaessa eikä esimerkiksi syötä ongelmitta.

Suuttimen valinta:

On siis erityisen tärkeää, että valitset oikean mallisen, pituisen ja tyyppisen (tavallinen vs. bore-up) suuttimen. Nyrkkisääntönä virityksiin suosittelemme usein saman valmistajan osia sekä rataslaatikon ulko- että sisäpuolelle, vaikkakin useilta valmistajilta voikin päittäin vaihtaa erinäisiä osia kunhan tietää mitä on tekemässä. Täten siis perus harrastajan kannattaa pitää Lonex Lonexina ja kiinalainen kiinalaisena (hankkia vain saman valmistajan alkuperäis/-viritysosia) ELLEI hän ole etukäteen pyytänyt apua kokeneemmalta virittäjältä, ja siis esim. meiltä ennen tilausta. Tämä erityisesti siksi, koska kyse ei useimmiten ole vain suuttimen vaihdosta, vaan suuttimen etupään on myös pystyttävä liikkumaan mahdollisimman hyvin hop-up kammion sisällä ja tavoitettava sisäpiippu ja hop-up kumin huulet juuri oikein. Tämä takaa optimaalisimman ilmatiiveyden ja saumattoman syöttävyyden. Näistä kuitenkin lisää tiiveysartikkelissa.

Rakenne-erot ja käyttötarkoitus:

Huomaa myös, että vaikka suutinten pituus olisi sama, voivat suuttimet erota merkittävästi toisistaan materiaalin, mallin ja toteutuksen osalta. Materiaaleissa tämä tarkoittaa lähinnä kestävyyseroja, joissa siis metalli on kestävämpi ja hieman äännekkäämpi, kun taas muovinen on se hiljaisin vaihtoehto, mutta saattaa vahingoittua pienestäkin vika-asennuksesta tai häiriöstä. Oikeaoppisen asennuksen myötä ei suorituskyvyssä tai käyntiäänessä juurikaan huomaa eroa. Malleilla viitataan erityisesti siihen onko suutin tavallinen vai bore up -tyyppinen. Airsoft-aseissa on harvoin bore-up -osia vakiona (pl. mm. SR25, jotkin konekiväärit…) ja näiden suurimpana tarkoituksena onkin lisätä ilman kulkua yhdellä kertaa kuulalle. Bore up -osien halkaisija on siis aina vakio-osia suurempi eivätkä ne siten ole yhteensopivia tavallisten osien kanssa. Näitä käytetään esim. tavallista pidempien sisäpiippujen kanssa. Toteutuksella tarkoitetaan esimerkiksi suuttimen tiiveyden toteutusta. Suuttimissa saattaakin olla 0, 1 tai 2 O-rengasta valmistajasta ja asemallista riippuen. Periaatteessa enemmän voisi olla parempi, mutta toisaalta jo yhdellä O-renkaalla pääsee erittäin pääsee mallikkaisiin tuloksiin.

Huom! Tavallisten suuttimien sisähalkaisija on n. 5,4mm, kun se bore-up -suuttimilla on n. 5,7mm. Halkaisija mitataan suuttimen tyvestä, joka siis tulee sylinterinpäätä vasten asennusvaiheessa. Toisinaan valmistajat ovat helpottaneet bore-up -suuttimen tunnistamista erivärisellä O-renkaalla esim. AirsoftPro musta (tavallinen) / punainen (bore-up).

Ohjeita taulukon käyttöön:

Alla olevaan taulukkoon tullaan keräämään erinäisten valmistajien dataa suuttimien pituuksista, jottei sinun tarvitsisi kahlata koko internetin ihmeellistä maailmaa läpi oikeiden pituuksien perässä. Suutinten pituudet viittaavat aina Tokyo Maruin standardien mukaan valmistettuihin aseisiin, jotka onneksi käsittävät valtaosan saatavilla olevista aseista. Mikäli näin ei kuitenkaan ole, on sulkuihin merkattu valmistajan nimi (Huom! erilaiset M14-suuttimet).

Lisäksi otsikkoa tai alla olevaa “AEG-suuttimet”-tekstiä klikkaamalla pääset suoraan Tradesoftin suutinvalikoimaan, jotta voit heti hyödyntää saamaasi informaatiota ja hankkia aseeseesi sen oikeanlaisen suuttimen. Kiinnitä myös huomiota aseesi käyttövoimaan, sillä oheiset suutinpituudet ovat sähkötoimisten aseiden (AEG) pituuksia. Jousi- ja kaasutoimiset aseet ovatkin oma lukunsa.

Ilmoittelethan myös, jos sinulta löytyy suutinten pituuksia helposti luettavassa ja lisättävässä muodossa, niin saadaan nopeammin ja tehokkaammin kehitettyä tietokantaamme!

AEG-suuttimet:

Pituus (mm) AirsoftPro AirsoftPro (bore-up) Deep Fire Lonex/Ultimate SHS/Super Shooter Muut
16,10 Thompson
17,80 MP5
18,50 ASG Scorpion Evo 3 A 1
19,60 AK
19,70 AK AK AK AK (lyhyt)
20,20 Yleismalli 1 Yleismalli 1
20,40 MP5 MP5 MP5 MP5 CYMA P90
20,70 Yleismalli 2 Yleismalli 2 P90 CAR-15/M16A1 VN/XM177E2, P90 AK (pitkä)
20,80 M16
20,95 P90
21,00 AK74 (Kiina) AK74 (Kiina) G3-A3/A4/SG-1, MC51, M4/M16/SR16, MP5K, PSG-1, LMG
21,10 MP5K
21,15 M249 (Kiina) M249 (Kiina)
21,20 MP5K, yleismalli 3 Yleismalli 3
21,21 M14 (Tokyo Marui)
21,23 G3, MP44
21,30 M4
21,40 M4/M16A2 M4/M16A2 G3 M4/M16
21,50 Yleismalli 4 Yleismalli 4 M14
21,70 Yleismalli 5 Yleismalli 5
22,00 MP40
22,30 SIG
22,40 SIG SIG
23,00 M14 (AGM)
23,80 G36
24,00 AR10/SR25 (NBU)
24,30 G36C G36
24,50 Yleismalli 6 Yleismalli 6 AUG, M14 (Classic Army)
24,80 AUG AUG AUG
25,00 Yleismalli 7 Yleismalli 7
25,20 G36 G36
28,20 SCAR (NBU)
29,10 DBoys SCAR-L
29,20 MASADA, SCAR-L MASADA, SCAR-L
35,00 M60VN (A&K)
38,40 SCAR-H (VFC)